petek, 19. februar 2010

季語 - Kиго: „кокошке носе“




Danas je sa jugom počela zimska kiša i sneg počinje da kopni. Medjutim, moja zabrinutost zbog kulturnih borbi koje se odvijaju u tzv. "medjunarodnom haiku" tj. haiku na engleskom jeziku ne prestaje. Te brige imaju za pozadinu moje lično poznastvo sa većinom aktera "medjunarodnog haiku" i baš zbog toga nemogu da se pomirim sa zakonima džunge u kojima jači nameće svoje modele ponašanja po automatizmu a pritom propoveda "anti-ratni stav" i demokratska pravila. Licemerje današnjeg sveta je zabrinjavajuće.
U toku mojih teških misli slučajno čujem razgovor seljaka iz koga saznam da je otoplilo već toliko da su kokoške počele da nose jaja ponovo-kad su niske temperature kokoške ne nose. Ovaj kigo sam odmah upotrebio da napišem pesmu, koja spaja moje trenutno stanje sa stanjem godišnjih doba. Kokoške i ja, spojeni haikuem:


Велико поље
културне борбе: опет
носе кокошке.

Димитар Анакиев

Kиго: „кокошке носе“

Pesmu sam posvetio mojim američkim prijateljima: prvo sam bio zamoljen da napišem tekst o stanju demokratije u medjunarodnom haiku, a pošto su tekst dobili-ćute.
Evo zato i te posvete, haiku sam preveo u skoro tačnih engleskih 5,7,5 i poslao dragim prijateljima preko okeana kao poetski komentar kulturne politike u haiku.


for Tom and Jim

A big field of
cultural struggle: hens
are laying eggs again.

Dimitar Anakiev

4 komentarji:

  1. Pa, znas sta? Moraju da razmisle. Zalazis im u teritoriju. A tako su se svesrdno za nju borili. I nastavljaju... Mada, ko ce sada da ih ubedi da haiku mora da se pise sa 5,7,5 slogova kad su ih njihovi velikani ucili da to nije tako, a evo vidimo prikljucuju im se i Japanci. Ovo neko mora vec jednom da resi. Dekalaracija im je naklonjena, reklo bi se, a ako je ona kraj, onda nema sta vise. Ili da se obratis potpisnicima Deklaracije? Ili -- ko je taj ko je nadlezan za haiku?
    Bice da se moraju suceliti Istok i Zapad i da se na tim silnim konferencijama vec jednom kaze i nesto konacno sto vazi za sve. Evo ide konferencija WHC u Nagasakiju. U aprilu. Mozda na njoj. Mozda da uputis taj tekst Susumiju? A ide i konfencija u Bugarskoj. Na leto. Ne znam koji program imaju. Pitala sam. Jos nemam odgovora.

    OdgovoriIzbriši
  2. Ma koji Japanci, Japanci pišu 5,7,5, njih 30 miliona registrovanih haiku pesnika. A drugo; koga mi interesujemo? Te konferencije koje navodiš su potpuno nemoćne i marginalne. Baš kao i Matsuyama.

    OdgovoriIzbriši
  3. Ustvari sve to napisano u komentaru je nebitno: reč je omedjuljudskim odnosima i problemima demokratije. A te probleme ne rešavaju konferencije niti proglasi.
    Važije od svega je napisan haiku: u 5,7,5 i sa sezonskom rečju.
    Odkriti jedan novi "kigo" više vredi od pet deklaracija i pet konferencija. To je poenta svega.
    Taj post hoće da kaže: haiku ide dalje i važniji od svega. U kreaciji je moć.

    OdgovoriIzbriši
  4. Da, da, da... ali, ali, moraju da objave taj clanak i iznesu tvoje misljenje. Rece ti Tom da se ne plasis. Sto se sad on plasi? Mi cemo pisati nase, oni njihovo i nikom nista. A valjalo bi, kada bi to moglo, da se prijateljski prodiskutuje i iznadje resenje za sve.

    OdgovoriIzbriši