sobota, 23. oktober 2010

季語 – Киго: "Планинарење (Планина)"





















Високе планине.
Тек кад им се приближим
разумем осаму.

Владислав Бајац


Kigo: "Planina", "Planinarenje", zemlja, leto. Ovaj poznati haiku Vladislava Bajca ovde navodim odmah posle Dejanovog, zato da bi zainteresovani čitalac mogao da razume razliku i odnos izmedju šire, glavne jedinice u razvrstavanju kigoa i uže, podjedinice. Glavna, opšta i noseća jedinica, koja imenuje celu grupu, imenuje se u japanskoj terminologiji "kidai" (季題) i može se uporediti sa terminom "ideje" ili "glavne ideje" u zapadnoj terminologiji odnosno, u estetici i literaturi bi taj termin bio preveden kao "tema" ili "glavna tema". Dakle "kidai" je nešto idejno, apstraktno i nekonkretno, nešto što obuhvata širi skup konkretnih elemenata. U Japanu je glavne teme pesnikovanja, ono što je od interesa za državu i naciju, davala i propisivala carska kuća.(U praksi, to se dogadja svuda, pa tako i kod nas: politika direktno ili indirektno uslovljava pesnički delokrug--uzmimo za primer samo Kosovo, kao pesničku temu, ili NATO bombardovanja i slično) A taj, centalistički pristup se je zadržao do danas: haiku rečnici (saidjiki) nikad se nisu sastavljali na periferiji društva i nikad nisu sakupljali marginalne teme.
U tom smislu je "kigo" (季語) podjedinica kidai, njegova konkretna ilustracija, ono što se bi se u zapadnoj terminologji nazvalo "subjekt" pevanja a na engleskom "topic".
Svaki kidai ima viša kigoa koji ga ilustruju (prevedeno na srpski: svaku temu možemo ilustrovati raznim subjektima, "theme/topic" u anglosaksonskoj literaturi) a u nekim, redjim, skučajevima tema i subjekt, tema i topik, odnosno kidai i kigo su identični. U našem slučaju kidai je "planinarenje" a kigo je "planina", koja pripada podgrupi saiđikija "zemlja". Do sada sam u SHK u grupi leto, i podgrupi zemlja skupio sledeće topike: oseka, planina, obala, okean, morski žal, busen, pustinja, opsena vode, suv put, studenčica, suša, izvor.
Pesma Vladislava Bajca izražava mistično raspoložnje usamljenosti, na način kako bi možda kineski pesnici to uradili u svojim katrenima. Pesma Vladislava Bajca dobro pokazuje duh Nju Ejdža (New Age) na koji se očigledno filozofski naslanja.

Ni komentarjev:

Objavite komentar